Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

”Viktigt att vi inte sätter käppar i hjulet”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

HÖGSBY KOMMUN

Kommunledningsutskottets politiker tog på tisdagen ett beslut om att ge bibliotekschefen i uppdrag att besvara Socialdemokraternas motion om en digital fixartjänst.

Det var i mitten av april som Socialdemokraterna lämnade in en motion om att Högsby kommun ska utreda möjligheten till en digital fixartjänst.

Partiet påpekade att många tjänster i vårt samhälle ska utföras digitalt.

”Känner stor oro”

”Många, främst äldre, känner stor oro för detta och de riskerar att hamna utanför samhällets nya normer. Högsby kommun borde därför undersöka möjligheten att inrätta en fixartjänst för digitala spörsmål för de äldre. Det skulle kunna vara en del i den fixartjänst som redan finns eller helt fristående”, skrev Socialdemokraterna.

En förhandsbedömning har plockats fram. Högsby kommun har i dag en fixartjänst för fixaruppdrag runtom i kommunen – med fokus mot äldre personer och förebyggande åtgärder.

”Det är en viktig fråga, med tanke på att mycket av framtidens välfärdstjänster kommer att vara kopplat till olika former av teknik”

STIHNA JOHANSSON EVERTSSON (C), KOMMUNALRÅD I HÖGSBY KOMMUN

Och i dag erbjuder kommunen, via biblioteket och i samarbete med studieförbund, ett antal utbildningstillfällen varje år, riktade mot allmänna eller specifika digitala spörsmål.

”En utredning ska beakta att en digital fixartjänst eller utbildning inom digitala spörsmål inte ska konkurrera med digitala tjänster inom näringslivet”, står det i beslutsunderlaget.

”Tjänster som man kan köpa”

– Vi vill inte att man upprättar en tjänst som konkurrerar med det lokala näringslivet. Mycket av detta är ju tjänster som man kan köpa, när det gäller praktisk hjälp. Men när det gäller kunskapsbehovet, så hoppas vi att biblioteket ska kunna hjälpa till på olika sätt, säger kommunalrådet Stihna Johansson Evertsson (C).

– Det är en viktig fråga, med tanke på att mycket av framtidens välfärdstjänster kommer att vara kopplat till olika former av teknik. Motionens intention är väldigt god men det är, som sagt, viktigt att vi inte sätter käppar i hjulet för dem som säljer tjänster inom området.

FOTO: FREEPIK

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS