”Trist att se Wretlund sjunka till en sådan låg nivå”

”Trist att se Wretlund sjunka till en sådan låg nivå”

2021-03-19 0 av Peter A Rosén

LÄNET

På torsdagen berättade vi att regionrådet Peter Wretlund (S), i Oskarwshamn, sågar det senaste förslaget om länsfärdtjänst från oppositionsrådet Anders Andersson (KD), läs den artikeln här.

– Fel tid och fel plats, sa Peter Wretlund, som tycker att kristdemokraten från Järnforsen agerade som en ”politisk räv”.

Nu kontrar Anders Andersson.

– Den kritiken tar jag inte alltför hårt på – för oavsett tid och plats vill inte länsunionen (majoritetspartierna Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna, reds. anm.) införa någon länsfärdtjänst i Kalmar län. Varje gång som vi har lyft frågan har de sagt nej. Det är tråkigt, men sant, säger han till vår tidning på fredagen.

”Stort värde”

– När det sedan gäller intresset för ekonomi, som enligt Peter Wretlund är orsaken till att den S-ledda majoriteten inte vill ha någon länsfärdtjänst, dristar jag mig att påminna om ett par saker. Länsfärdtjänst är oavsett hur man räknar på det en mycket liten del av kollektivtrafiknämndens ekonomi. Däremot skapar den ett stort värde, genom att personer som behöver färdtjänst får samma möjligheter att färdas som alla andra länsinvånare. Den jämlikheten säger Socialdemokraterna nej till.

”Jag tror inte att den politiska debatten är betjänt av att vi politiker ger varandra öknamn. Jag har inget emot rävar, men det är trist att se en erfaren folkvald som Wretlund sjunka till en sådan låg nivå”

ANDERS ANDERSSON (KD)

– Och när det gäller arbetet med strategin för kollektivtrafiken mer allmänt, alltså den strategi där ambitioner om länsfärdtjänst enligt Wretlund inte får förekomma, har jag då inte märkt något större intresse för ekonomi överhuvudtaget, tillägger Anders Andersson.

Han fortsätter:

– I strategin ingår en ambition att länsinvånare år 2029 ska göra fyra miljoner fler resor med länstrafiken än vad de gjorde 2019. En sådan resandeökning innebär med dagens ekonomiska förutsättningar att skattebetalarna kommer att få bidra med 170 miljoner kronor mer till kollektivtrafiken än de gjorde 2019. Vid inget tillfälle under våra många möten har Peter Wretlund tagit initiativ till att diskutera detta faktum.

”Påverkar i högsta grad”

– Något vi alla har lärt oss under coronapandemin är snarast hur mycket arbete och utbildning som går att genomföra utan att resa. Men under Wretlunds ledning har det utarbetats en strategi som knappt tar upp förändrade resmönster, trots att dessa påverkar kollektivtrafikens ekonomi i högsta grad.

Kollektivtrafiknämndens vice ordförande Anders Andersson reagerade dessutom på att kollektivtrafiknämndens ordförande Peter Wretlund kallade honom för räv:

– Jag tror inte att den politiska debatten är betjänt av att vi politiker ger varandra öknamn. Jag har inget emot rävar, men det är trist att se en erfaren folkvald som Wretlund sjunka till en sådan låg nivå, säger han.

ARKIVFOTO

PIERRE STJERNFELDT